Europese Unie
Om niet te vergeten... - Jaar 8

Omschrijving

Door de verschrikkelijke gebeurtenissen in de oorlog wilden mensen dat zo iets niet weer zou gebeuren. Ze wilden op een andere manier met elkaar omgaan. Daarom gingen mensen nadenken wat je nodig hebt voor vrede. Zo ontstond de Europese Unie.

In deze les onderzoeken de leerlingen hoe de Europese Unie verbonden is met WOII. Ze omschrijven wat de Europese Unie doet en wat het doel is van de EU. De leerlingen verwoorden wat je nodig hebt voor vrede.

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Lees de achtergrondinformatie door over de Europese Unie. Klaarzetten per tafelgroep: digitaal werkblad Europa.

  • 10 min. Kringgesprek

    Kom kort terug op de vorige lessen. Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd in de Tweede Wereldoorlog en veel mensen wilden een herhaling voorkomen. Hoe kun je dat doen? 

    Twee Fransmannen, Schuman en Monnet, kwamen met een goed idee: als landen handel met elkaar drijven, krijgen ze niet zo snel meer ruzie met elkaar. Waarom is dat een goed idee? 
    Waarom krijg je minder snel ruzie als je handel met elkaar drijft? 
    Je hebt elkaar nodig en dus zorg je ervoor dat als je het niet met elkaar eens bent, je samen een oplossing bedenkt. 

    Schuman en Monnet bedachten dat je kolen (energie) en staal nodig hebt om wapens te maken: daar werden afspraken over gemaakt. In 1951 werd de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) opgericht. Naast Frankrijk en Duitsland wilden Nederland, België, Italië en Luxemburg ook meedoen. De EGKS zou zich bezighouden met vreedzame activiteiten en Europa helpen opbouwen uit de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog. De EGKS is het begin van de Europese samenwerking. Steeds meer landen wilden meedoen. Samen vormden ze de Europese Unie.

  • 60 min. Samenwerken: presentatie maken

    Leerlingen onderzoeken in groepjes wat de Europese Unie doet en wat dat voor hun betekent met het digitale werkblad. Leerlingen maken een PowerPoint-presentatie over Europa. Ze gebruiken het werkblad Europa en de video Werken met Powerpoint. Het werkblad kan ook digitaal ingevuld worden, let er wel op dat het eerst wordt opgeslagen voordat leerlingen er in gaan werken.

    Toelichting werkblad

    Tekst 1ste filmpje van Schooltv: Het ontstaan van de EU: 
    1945: Europa was verwoest, steden lagen in puin. De allesvernietigende Tweede Wereldoorlog, was eindelijk voorbij. "Dit mag nooit meer gebeuren", vonden veel Europeanen. In plaats van oorlog voeren zou er voortaan worden samengewerkt. Dat besloten een aantal Europese landen. Ze ondertekenden een verdrag. Handel en verkeer tussen de landen werd makkelijker. De welvaart begon te stijgen. Het was een succes. Steeds meer Europese landen wilden wel meedoen. Ook Nederland. De producten die in Nederland werden gemaakt konden nog makkelijker worden verkocht in de andere Europese landen. Er werd een Europees parlement opgericht, De inwoners van de Europese Unie konden nu ook gaan stemmen en hun eigen vertegenwoordigers kiezen. In 1992 werden de samenwerkende landen een unie. De Europese Unie. En er kwamen nog meer landen bij. Tegenwoordig zijn er 27 landen die geen oorlog voeren, maar in vrede en welvaart samenwerken.

    Tekst 2de filmpje van Schooltv: Europa is veranderd:
    De Europese Unie bestaat uit 27 landen en deze landen moeten er samen voor zorgen dat alles binnen deze Unie eerlijk verloopt. Deze 27 landen noemen we de Europese Unie. Ze werken samen om makkelijker en goedkoper te handelen en als je samenwerkt, is ook de kans op een oorlog veel kleiner. De burgers van de Europese Unie mogen binnen de grenzen van die 27 landen vrij reizen en ze mogen gaan wonen waar ze willen.De landen van de EU maken ook andere afspraken over landbouw en visserij bijvoorbeeld. Met alle boeren uit de EU-landen wordt een eerlijk bedrag afgesproken voor hun graan, de aardappelen die ze verbouwen of de melk. En met de vissers uit de EU-landen worden ook afspraken gemaakt over op welke vis ze mogen vissen en hoeveel ze mogen vangen, zodat ze de zee niet leegvissen. Door die afspraken en de Europese wetten komt er een eerlijkere handel. Ook voor het verkeer, de veiligheid en het milieu worden er speciale Europese wetten gemaakt. Die wetten gelden dan voor alle landen die lid zijn van de Europese Unie.
    De landen van de Europese Unie hebben dus afgesproken dat er onderling vrij mag worden gehandeld. Dat betekent dat tomaten, broodjes, maar ook auto’s en keukens, vrij over de Nederlandse grens mogen worden ingevoerd en in Nederland mogen worden verkocht. 
    Vroeger ging dat anders. Toen werd alles bij de grens tegengehouden en gecontroleerd. De douane, dat is een soort grenspolitie, controleerde vroeger alle goederen die over de grens werden ingevoerd. Er moest vaak belasting worden betaald voordat de producten over de grens mee naar Nederland mochten. Het kon soms wel uren duren voordat alle papieren waren ingevuld en goedgekeurd. Pas als alles in orde was mochten de vrachtwagens de grens over om de producten af te leveren. Vroeger werd je, als je op vakantie naar een ander land ging, ook aan de grens gecontroleerd. Douanebeambten van Nederland en het buitenland bekeken dan soms je bagage. Je mocht niet zomaar alle producten over de grens meenemen. Over producten als koffie of boter moest je extra belasting betalen en ze controleerden ook je paspoort, maar je paspoort hoef je nu aan de grenzen van de EU-landen niet meer te laten zien.

    Tekst 3de filmpje van Schooltv: Het Europese parlement:
    Het Europees parlement controleert de Europese commissie (soort Europese regering). Ze komen op voor de belangen van Europa. De ministers van de EU-landen controleren ook de Europese commissie. Zij komen op voor de belangen van de landen. In het Europees parlement zitten mensen die gekozen zijn door de Europese burgers. Er zitten ook Nederlanders in. Het Europees parlement controleert de Europese commissie. Komen ze wel op voor de belangen van Europa? De Europese commissie is een soort Europese regering. De ministers van de EU-landen controleren de Europese commissie ook. Komen ze wel op voor de belangen van de landen? De Europese commissie wordt dus heel goed in de gaten gehouden.

  • 20 min. Presenteren

    Bekijk en reflecteer op de presentaties: Wat doet de EU? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de voordelen van een democratie? Waar kan Europa voor zorgen? Bijvoorbeeld: beter milieu, economische eenheid, vrede, gelijke verdeling, solidariteit als een lidstaat in nood zit, mensenrechten, belangrijke speler blijven op de wereldwijde economische markt, respect hebben voor diversiteit. Waarom zijn er landen die niet mee willen doen? Wat zijn de nadelen van de EU? Bijvoorbeeld: te veel regels, weinig onderscheid tussen de landen. Bespreek wat er voor vrede nodig is. Bijvoorbeeld: je hebt elkaar nodig hebt om vrede te maken; samenwerken zorgt ervoor dat je elkaar leert kennen en beter leert begrijpen.

  • Na de les

    Bewaar de resultaten van de leerlingen. 

Wat heb je nodig?
Werkblad Europa
Computers met internetverbinding en geluid
Materiaal om een vlag te maken
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen