Omschrijving bezoekles
De leerlingen maken kennis met het sprengenbekenlandschap en de vroegere watermolenindustrie op de Veluwe in de omgeving van de school (Heerde). Ze denken na over het belang hiervan, maar ook over waarom het belangrijk is om dit te behouden en beheren voor de toekomst. Ze maken kennis met de sprengenbeken en watermolens in Heerde. Ter plekke leren ze de kenmerken van het sprengenbekenlandschap, de werking van een watermolen en het leven in de beek kennen.
Contact
- De Bekenstichting - Heerde
- De Stichting tot Behoud van de Veluwse Beken en Sprengen Kerkweg 10 Vorchten
- 8193 KK Vorchten
- 0578-631459
- https://www.bekenstichting.nl
Over deze aanbieder
De Stichting tot Behoud van de Veluwse Sprengen en Beken werd opgericht in 1979. De Stichting streeft naar het in stand houden, herstellen en verbeteren van de Veluwse sprengen en beken. Stromend water op de Veluwe is wellicht wat minder bekend dan bossen, heide, heuvels en droge zandgronden, maar zeker niet minder interessant.
Kaart / Locatie
Kenmerken
Type | Excursie (op locatie) |
Maximum aantal leerlingen | 30 |
Bezoekduur | 180 minuten |
Gewenste begeleiding vanuit school | 1 begeleider per 10 leerlingen |
Voorbereiding op school | 45min. Na de aanvraag stemt u met de coördinator van de Bekenstichting het bezoek af. De kern van het programma zijn de bezoeklessen. De introductie- en de reflectieles op school verhogen het rendement van het programma in sterke mate! Het totale programma bestaat uit:
• LES 1 – De introductieles door de leerkracht op school. Deze kan eventueel ondersteund worden door de vrijwilliger van de Bekenstichting.
• LES 2 – De bezoeklessen begeleid door de Bekenstichting in een carrousel aan drie locaties.
• LES 3 – De reflectieles: reflectie en afronding door de leerkracht op school.
Voor meer informatie over het sprengenbekenlandschap kunt de brochure ‘Bij de Les’ / ‘Vind jij spelen met water ook zo leuk’ openen, of de video bekijken. Bijbehorende download: lesboekjebijdeles.pdf 13min. Video: speel jij ook zo graag met water? https://www.youtube.com/watch?v=0sTHFeEOjCM |
Soort aanbod | Erfgoed, Techniek |
Onderwerpen | Wonen, Water, Beroepen |
Werkvormen | Onderzoekskaarten, Activiteitencircuit, Interactieve rondleiding |
Competenties | Onderzoeken, Reflecteren |
Kerndoelen |
40. Planten en dieren herkennen
50. Kaart en atlas
52. Tijdvakken
56. Cultuur erfgoed
58. Leren samenwerken
|
Tijdvakken | Pruiken en Revoluties - 1700 tot 1800, Regenten en Vorsten - 1600 tot 1700, Burgers en Stoommachines - 1800 tot 1900 |
Kosten |
Totaalkosten op basis van 25 leerlingen: € 93,75
|
Bijzonderheden | In circuitvorm bezoeken de drie groepen van ca. 10 leerlingen met begeleiding de volgende locaties:
Tijdens de lessen worden activerende werkvormen ingezet die stimuleren tot nadenken over het 'hoe-en-wat' van de sprengenbeken en de molenindustrie. Er wordt geleerd door waar te nemen, vragen te stellen, te onderzoeken, te ontdekken en te ervaren. De leerlingen bereiden de vragen voor in de voorbereidingsles. Bij de sprengenbeek gaan de leerlingen actief aan de slag. Aan de hand van opdrachtkaarten ontdekken leerlingen meer over het leven in de beek. Daarnaast ontdekken leerlingen welke rol de molen op die plek heeft gehad. |
Contact
- De Bekenstichting - Heerde
- De Stichting tot Behoud van de Veluwse Beken en Sprengen Kerkweg 10 Vorchten
- 8193 KK Vorchten
- 0578-631459
- https://www.bekenstichting.nl
Over deze aanbieder
De Stichting tot Behoud van de Veluwse Sprengen en Beken werd opgericht in 1979. De Stichting streeft naar het in stand houden, herstellen en verbeteren van de Veluwse sprengen en beken. Stromend water op de Veluwe is wellicht wat minder bekend dan bossen, heide, heuvels en droge zandgronden, maar zeker niet minder interessant.