Home Themas Hoe woon jij?
App jij mij of ik jou?
App jij mij of ik jou?
Hoe woon jij? - Jaar 5

Omschrijving

In de afgelopen 70 jaar is er veel veranderd op het gebied van communicatie. Dit heeft invloed op de manier waarop we met elkaar leven. Wat is er veranderd en hoe gaan we in de toekomst met elkaar communiceren?

De leerlingen onderzoeken het verschil in communicatie van 70 jaar en geleden met nu. En ze ontwerpen een communicatiemiddel van de toekomst.

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Lees deel 2 van de achtergrondinformatie Welvarend Nederland: Digitale revolutie.

  • 20 min. Tijdlijn kringgesprek

    Door te kijken naar spullen leer je over de mensen die ze gebruiken: hoe ze leven en hoe ze met elkaar omgaan. Welke spullen gebruiken de leerlingen vaak? Zijn er leerlingen die graag gamen, instagrammen, berichtjes sturen via de telefoon? Toon op het digibord de tijdlijn, deze loopt grotendeels van 1940 tot nu. Wanneer waren hun (groot)ouders kind en wanneer zijzelf? Deel de kaartjes met communicatiemiddelen uit en bespreek ze. Bij onbekende voorwerpen: waar werd dit eigenlijk voor gebruikt?

    • Brief- E-mail- Whatsapp
    • Antieke telefoon – vaste telefoon – draadloze telefoon - mobiele telefoon – smartphone
    • Grammofoon- Platenspeler- Cd-speler - iPod
    • Radio - Film- Jaren ’50 televisie – Platte televisie - Computer - iPad

    Deze voorwerpen hebben te maken met de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Er veranderde in de tijd van hun (groot)ouders in hoog tempo veel op het gebied van communicatiemiddelen. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop we met elkaar omgaan. Op dit moment zitten we zelfs midden in een ‘digitale revolutie’. Welke apparaten vinden ze zelf fijn om te gebruiken? Stel je voor dat je die spullen niet had, hoe is het leven dan?

  • 15 min. Kringgesprek

    Bespreek de invloed van de communicatiewijze op de manier waarop we met elkaar omgaan. Vroeger schreven mensen brieven. Het duurde langer voor het aankwam: informatie was niet meer actueel, mensen hadden minder contact met mensen die ver weg waren. Niet iedereen had een telefoon en bellen was duur. Telefoon stond thuis op een vaste plek. Je was niet altijd bereikbaar. Informatie was op beperkte media beschikbaar en die informatie werd geduid door journalisten en deskundigen. Nu kan iedereen op verschillende plekken vertellen wat ze zagen en wat ze daarvan vonden. Er is in de afgelopen 70 jaar (de tijd dat hun (groot)ouders opgroeiden) veel veranderd in de manier waarop we met elkaar omgaan en hoe we ons informeren. Over 20 jaar hebben de leerlingen misschien wel kinderen. Verandert er ook zo veel in de komende 20 jaar?

  • 75 min. Tekenen en knutselen

    De leerlingen brainstormen in tweetallen over een communicatiemiddel van de toekomst. Hoe communiceren we over 20 jaar? Hoe groot is de afstand die je met het middel kan overbruggen? Waar moet het middel aan voldoen? Kun je elkaar zien, horen en ruiken? Van welk materiaal is het gemaakt? Ze tekenen en benoemen de verschillende functies van het apparaat. Dan bouwen ze een prototype in dun karton, kosteloos materiaal, plakband, ijzerdraad, textiel.

  • 15 min. Kringgesprek (1)

    Stal de werkstukken uit. Welke ideeën hebben de leerlingen verwerkt? Wat hebben gemaakt ze en waarom is dit de toekomst? Vinden de andere leerlingen de bedachte voorzieningen ook handig?

  • Na de les

    Maak foto’s van de werkstukken en sla ze op.

Wat heb je nodig?
Achtergrondinformatie - Hoe woon jij (thema 5)
Kaartjes communicatie apparaten
Tijdbalk: Hoe woon ik
Tekenmateriaal
Kosteloos materiaal (dozen, stukjes textiel, restmateriaal)
Materialen: ijzerdraad, plakband, verf
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen