Home Themas Dit ben ik
Spel: wel/niet
Spel: wel/niet
Dit ben ik - Jaar 1

Omschrijving

De leerlingen noemen hun voorkeuren die hun eigen identiteit bepalen. Wat vind jij het mooiste, liefste, leukste, lekkerste? Vinden de andere kinderen dat ook? In deze variant van ‘Schipper mag ik overvaren’ leren de leerlingen eigen en elkaars smaak kennen.

Werkvorm en Activiteit
  • 5 min. Voor de les

    Wijs in de ruimte twee strepen aan. De ene streep betekent ‘lekker’/’leuk’/’heb ik aan’. Bij deze streep hangt een blij gezichtje. De andere streep betekent ‘niet lekker’/’niet leuk’/’heb ik niet aan’. Bij deze streep hangt een verdrietig gezichtje. Eén leerling begint in het midden, de anderen verdelen zich over de twee strepen.

    Kies (samen met de leerlingen) een onderwerp: eten, drinken, kleding of hobby’s. Houd als je wilt de bijbehorende afbeelding omhoog.

  • 15 min. Spel

    De leerling in het midden wijst binnen het onderwerp een afbeelding of woord aan en benoemt wat het is (bijvoorbeeld erwtensoep, chocomel, voetballen, broek, etc.). Probeer ‘leuk’ en ‘niet leuk’ af te wisselen. Als het woord genoemd is, rennen de kinderen naar hun voorkeurskant. Ze blijven staan als ze al bij hun voorkeurskant zijn. De leerling in het midden probeert één andere leerling te tikken. Als leerlingen over de streep staan, zijn ze ‘veilig’ voor de tikker. Vraag aan een aantal leerlingen wat zij leuk vinden aan (bijvoorbeeld) voetballen. Of wat er niet leuk aan is. De leerling die getikt is, staat daarna in het midden en mag iets bedenken bij een onderwerp. Jullie kunnen het spel ook spelen zonder tikker, dan kun je steeds een leerling aanwijzen.

reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen