Home Themas De verzamelman
Het huis van de verzamelman
Het huis van de verzamelman
De verzamelman - Jaar 2

Omschrijving

De leerlingen ontvangen een videobericht uit het museum. De directeur is in tranen. Haar beste vriend is verdwenen: de Verzamelman. Hij is altijd aan het verzamelen. Overal ziet hij een verzameling in. Nu denkt de directeur dat hij waarschijnlijk bij het wandelen is verdwaald. Ze wijst naar de kleine voetsporen die richting de uitgang gaan. Ze heeft geen idee waar hij naartoe is gegaan. Als hij er niet is, krijgt het museum geen nieuwe verzamelingen meer. Weten de leerlingen misschien waar hij is gebleven?

Leerlingen leren tijdens deze les wat een museum is: het is een plek waar gespaarde en bewaarde spullen bij elkaar gebracht zijn.

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Zet het videobericht klaar.

  • 5 min. Kringgesprek

    Vertel dat er een videobericht uit het museum is gekomen en bekijk deze. Start het gesprek: Wat naar dat de museumdirecteur zo verdrietig is. Hoe helpen we haar? We zagen hoe De Verzamelman woont. Hoe kan hij zich hier ook thuis voelen?

  • 10 min. E-mailen, briefkaart sturen of telefoneren

    Hoe kunnen we de museumdirecteur laten weten dat de Verzamelman terecht is? Er zijn 3 opties:

    1. De leerlingen fotograferen de Verzamelman. Je stelt samen met de (oudste) leerlingen een e- mail op: Waar stuur je het naartoe? Waar begin je een bericht mee? Wat vertel je precies? Hoe laat je weten van wie het bericht is? En je verzendt het bericht naar het museum;

    2. Je bereidt met de leerlingen een telefoongesprek voor en spreekt af wie er gaat bellen: Wat ga je precies vertellen? Hoe begin je een telefoongesprek? Hoe beschrijf je de Verzamelman? En hoe sluit je af?

    3. Toon een ontvangen briefkaart en bespreek met de leerlingen wat staat: een adres, de naam van de afzender en een postzegel. De leerlingen fotograferen de Verzamelman. Ze plakken de foto op een briefkaart. Welke tekst komt er op te staan? Breng de kaart met de leerlingen naar de brievenbus.

  • 5 min. Kringgesprek 2

    Hoe kan de Verzamelman zich thuis voelen? Waar woont de Verzamelman? Wat zagen de leerlingen op de video? Hoe de woning van de Verzamelman eruitziet. Lijkt dat op je eigen huis? Wat is er anders?

  • 15 min. Schetsen

    De leerlingen ontwerpen / schetsen / schilderen een plek waar verzamelingen bij elkaar zijn gebracht zoals in een museum.

  • 20 min. Museum in de klas

    De leerlingen maken in de klas een mini-museum. Ze nemen vanuit huis / kiezen uit het lokaal / maken museumstukken voor in het museum. Ze ordenen dat wat bij elkaar hoort en leggen de voorwerpen mooi naast elkaar op de tafels voor het wandfries, zoals in een museum.

  • 10 min. Voorlezen

    Op de website staan boekentips over het thema Museum. Lees een prentenboek voor en bespreek met de leerlingen de inhoud van het boek.

Wat heb je nodig?
Schetsmateriaal
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen