Home Themas De verzamelman
Een bezoeker in de klas
Een bezoeker in de klas
De verzamelman - Jaar 2

Omschrijving

Er is iemand in de klas geweest! Als je goed kijkt, zie je dat de bezoeker allemaal spullen bij elkaar heeft gelegd. Ook zijn op de vloer kleine voetsporen te zien. Op tafels en in het midden van het lokaal zijn spullen uit de klas geordend in allemaal kleine verzamelingen. Wie is hier geweest?

Leerlingen maken kennis met de Verzamelman en onderzoeken wat een verzameling is.

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Snijd het sjabloon Voetsporen uit. Gebruik als sjabloneermiddel: zand, bloem of makkelijk te verwijderen verf. Maak een voetspoor vanaf de deur naar verschillende plekken in het lokaal. Zorg dat er duidelijk zichtbare ‘verzamelingen’ zijn te zien: rode spullen bij rode; letters bij letters; dieren bij dieren; etc. Gebruik hierbij spullen die al in de klas aanwezig zijn.

  • 5 min. Kringgesprek

    Wat is hier gebeurd? Ik zie voetstappen op de vloer. Heeft hier iemand gelopen? Wat heeft die persoon met de spullen in de klas gedaan? Hij heeft het netjes bij elkaar gezet. Alsof de dingen bij elkaar horen! Wie heeft dat gedaan? Hij heeft wel kleine voeten. Hoe zou hij er voor de rest uitzien?

  • 15 min. Tekenen

    Hoe zou de bezoeker eruit zien? Hij heeft wel kleine voetjes...
    De leerlingen tekenen iemand die van alles bij elkaar legt: een verzamelaar. Bekijk de tekeningen en beslis met de leerlingen hoe ‘de Verzamelman’ eruit kan zien. Bouw met de oudste kleuters met kosteloos materiaal de Verzamelman op. De jongere kleuters beschilderen en beplakken hem. Het werkstuk toont dat de Verzamelman graag dezelfde spullen bij elkaar legt. Geef de Verzamelman een prominente plek in de klas.

  • 5 min. Broekzakken leeghalen

    Wat kan je (de Verzamelman) allemaal bij elkaar leggen? Wanneer hoort iets bij elkaar? De leerlingen legen de broek- of jaszakken; zijn er spulletjes bij die ze hebben opgeraapt omdat ze die willen bewaren? Ze leggen de voorwerpen uit hun zak op een vel papier, trekken ze om, tekenen het na, zetten hun naam erbij en prikken het werkstuk op het wandfries.

  • 15 min. Knutselen

    Wat is verzamelen? Is verzamelen alleen iets voor mensen of doen dieren het ook? Welk dier verzamelt er en waarom doe het dat? Dieren zoals eekhoorntjes, hamsters en muizen verzamelen in de herfst voedsel voor de wintervoorraad. De leerlingen verzamelen, tekenen of knippen eikels, noten, dennenappels, etc.

  • 10 min. Voorlezen

    Op de website zijn boekentips te vinden over het thema Verzamelen. Lees een prentenboek voor en bespreek met de leerlingen de inhoud van het boek.

  • 5 min. Huiswerk

    Welke spullen sparen de kinderen? (denk aan supermarktcadeautjes; voetbalplaatjes; stenen; takken) De leerlingen nemen van huis spullen die ze hebben gespaard of bewaard en stallen dat uit op de tafel voor het wandfries.

  • Na de les

    Maak foto’s van de werkstukken en sla ze op.

Wat heb je nodig?
Sjabloon voetsporen
Kosteloos materiaal, zoals kartonnen dozen, verpakkingen, afval.
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen