Home Themas Je bent wat je eet
Wat staat er bij jou op het menu?
Wat staat er bij jou op het menu?
Je bent wat je eet - Jaar 6

Omschrijving

Tegenwoordig komt ons eten overal vandaan. Hierdoor is ons menu gevarieerd en kunnen we het hele jaar door vers eten.

Leerlingen vergelijken hun dagelijks menu met dat wat hun grootouders aten, beschrijven waar voedsel vandaan komt en benoemen wat er veranderd is in ons eetpatroon.

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Klaarzetten PowerPoint en per groepje de werkbladen.

  • 15 min. Kringgesprek met PowerPoint

    Bespreek per dia:
    1. Wat eten de leerlingen vaak/graag? En wat niet?
    2. Hoe kunnen we in de winter toch zomergroente (aubergine; tomaat) uit Nederland eten? Ze komen uit de kas. Appels kunnen komen van het seizoen maar worden ook vaak gekoeld bewaard. Sinaasappels komen van ver.
    3. Waar komen de producten vandaan? Israël, Marokko, Nederland Italië, Spanje, China.
    4. Welk eten wordt waarmee vervoerd?
    5. Leerlingen in groepjes: analyseer de verschillende cijfers, beantwoordt de drie vragen.

    • Antw. 1: Groente en fruit met respectievelijk 993 en 939 kilometer gemiddeld (import).
    • Antw. 2: 420 kilometer (import). Vooral over de weg.
    • Antw. 3: Vis, vlees en fruit, zij hebben namelijk de grootste afstand. Respectievelijk 893, 835 en 765 kilometer.

    6. Grootschaligheid. Bijvoorbeeld:

    • Bio-industrie, met veel kippen in megastallen.
    • Grote akkers, waarop 1 product wordt verbouwd.
    • Grote kassen, hierdoor kunnen producten ondanks het Nederlandse klimaat ook hier verbouwd worden.
    • Fabrieken, waarin veel brood wordt gebakken voor supermarkten.

    Let op: dia 7 komt later

  • 30 min. Zelfstandig werken ( groepjes)

    Vertel wat je gisteren gegeten hebt. Waar komen die ingrediënten vandaan? Deel per groepje het werkblad uit. Wat eten de leerlingen graag? Per groepje vier gerechten. Elk gerecht ‘ontleden’ ze op het werkblad. Voor hulp gebruik het overzichtsblad. Hierop staan een aantal producten met de plek waar het is geproduceerd. Bespreek enkele resultaten. Het werkblad kan digitaal ingevuld worden, let er wel op dat het eerst wordt opgeslagen voordat leerlingen er in gaan werken.

  • 30 min. Nabespreken

    PowerPoint les 3: dia 7. Wat hoort bij vroeger en bij nu? Laat ze het antwoord beargumenteren. Laat een leerling elke keer een streep zetten tussen het onderwerp en vroeger of nu.

    Nu:

    • Pizza: we eten nu gerechten die van elders zijn gekomen: pizza, pasta, hamburger
    • Banaan: deze tropische vrucht kan niet groeien in een Nederlands klimaat
    • Vliegtuig: eten wordt van ver naar Nederland gebracht
    • Supermarkt: we kopen ons eten tegenwoordig vaak in de supermarkt i.p.v. in de gespecialiseerde winkels
    • Diepvries: tegenwoordig bewaren we ons beperkt houdbare eten in de koelkast of vriezen het in.

    Wat zijn de voordelen van nu ten opzichte van vroeger? Wat de nadelen? Wat kunnen we tegenwoordig anders doen?

reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen