Home
De leerlijn in twee rode draden
De leerlijn in twee rode draden

Rode draad: Wie ben ik? 

• Deze rode draad loopt door groep 1, 3, 5, 6, 7 en 8.
• Centraal in deze lijn is een onderzoek naar jezelf, je familie, je huis en de omgeving waarin je leeft.
• Hoe verder op weg in de leerlijn, hoe breder het perspectief, hoe groter de wereld.
• Uitgangspunt in de lessen is hoe de leerling dit perspectief zelf beleeft.

Iedereen is anders en toch hebben we veel gemeen. Weten wie je bent en wie de ander is, leert je ook anderen te respecteren en omgaan met verschillen. Weten wie je bent en waar je vandaan komt, weten dat je naast een individu ook onderdeel bent van een gemeenschap is de basis voor verdraagzaamheid. Door een breder perspectief te krijgen op de wereld om je heen, leer je ook beter omgaan met de dingen die om je heen gebeuren. Het helpt je om een genuanceerder beeld van de werkelijkheid te vormen.
Wie je bent, is ook aan je te zien. Bijvoorbeeld in hoe je je kleedt, welke voorwerpen je gebruikt en hoe je je kamer of je huis inricht, waar je leeft en welke mogelijkheden je hebt.

Thema's:

Groep 1: Dit ben ik. 
De kinderen onderzoeken hoe ze er zelf uitzien en leren ze dat iedereen zijn unieke eigenschappen heeft maar ook veel gemeen heeft. 

Groep 3: Mijn familie. 
De leerlingen gaan op ontdekkingstocht naar hun eigen afkomst. Ze komen vragen tegen als: Waar kom je vandaan? Wie is je familie? En wat maakt jouw familie eigen en uniek? 

Groep 5. Hoe woon jij? 
De leerlingen kijken naar waar ze wonen. Hoe wonen ze zelf? Wat zeggen gebruiksvoorwerpen in jouw huis over hunzelf en hun gezinsleden? Ze vergelijken dat met hoe mensen vroeger woonden. Wat zeggen de spullen van die mensen over hen? 

Groep 6. Je bent wat je eet. 
Vroeger werd er anders gekookt en gegeten dan nu. Het eten dat je at, had te maken met waar je woonde en of je rijk was of arm. Zo hebben andere culturen ook andere eetgewoonten. Verder zijn aan de maaltijd rituelen verbonden. Welke rituelen kennen ze? 

Groep 7. Mijn huis staat in… 
Wat voor invloed heeft de plek waar je woont op je eigen leven? Welke mogelijkheden geeft een omgeving jou en de mensen die eerder leefden? Aan bod komt de invloed van landschap, infrastructuur en industrie op werk en wonen. 

Groep 8. Voltooid verleden tijd? (sluit aan bij beide rode draden) 
De leerjaren op de basisschool zitten erop. Een nieuwe tijd wacht. Wat hebben de leerlingen in de afgelopen jaren geleerd over zichzelf en hun omgeving. Welke herinneringen, beelden hebben ze bewaard? Welke zullen ze koesteren? 

Spellen

Wat vertellen spullen over jou, jouw verleden en hun gebruikers?

  • Groep 1: Leerlingen benoemen hun eigen interesses en die van anderen.
  • Groep 5: Leerlingen leggen verschillende uitvindingen in de juiste tijdsvolgorde.
  • Groep 8: Leerlingen geven waarde aan gebeurtenissen uit hun schooltijd.

Rode draad: Wie wat bewaart…

  • Deze rode draad loopt door groep 2, 4, 6, 7 en 8.
  • Centraal in deze lijn is de waarde van sparen, verzamelen, bewaren en koesteren.
  • Hoe verder op weg in de leerlijn, hoe breder het perspectief, hoe groter de wereld.
  • Uitgangspunt in de lessen zijn verzamelingen, te beginnen bij die van hunzelf.

Erfgoed kun je zien als een spiegel van onze cultuur; het laat zien hoe het verleden ons heden heeft vormgegeven. Overal waar je kijkt is erfgoed te zien. De landschappen, gebouwen, voorwerpen en verhalen om ons heen zijn door de tijd gevormd en vertellen iets over wie we waren en (willen) zijn. Cultureel erfgoed wordt zorgvuldig gespaard, verzameld, bewaard en geconserveerd. Die bewaarders vind je onder andere in musea, bibliotheken, archieven en historische kringen.
Bij een verzameling komt heel wat kijken. Waar kan een verzameling uit bestaan? Wat doe je met een verzameling? Wat is de waarde van een verzameling? Wanneer is een verzameling ook interessant voor een ander? Wat doe je met herinneringen en spullen die je waardevol vindt? Welk verhaal vertelt een verzameling? Wat wil je sparen, bewaren en herinneren?

Thema’s:

Groep 2. De verzamelman. 
Aan de hand van een verhalend ontwerp over de Verzamelman onderzoeken de leerlingen wat verzamelen is. Verzamelen ze zelf ook? Hoe zie je dat iets een verzameling is? 

Groep 4. Museumassistent 
In deze lessen onderzoeken de leerlingen wat een verzameling van bijvoorbeeld een museum is. Welke spullen vind je in een tentoonstellingsruimte? Wie werken daar? En hoe orden je die spullen? Wat hoort bij elkaar? Welk verhaal vertel je met de bij elkaar gebrachte spullen? 

Groep 6. De kroniek van…
Welk verhaal schuilt erachter deze voorwerpen en plekken? Sommige spullen van toen worden nu nog bewaard. Het zijn bronnen die een verhaal vertellen over hoe de mensen toen leefden. De leerlingen onderzoeken welk verhaal de bewaarde spullen en plekken vertellen. 

Groep 7. Kunstschatten
Deze lessenserie gaat in op de waarde van kunst. Ze filosoferen over de waarde van kunst voor hen persoonlijk maar ook wat het voor anderen kan betekenen. Moet het alleen maar mooi zijn of zijn er ook andere waardeoordelen aan te geven? 

Groep 8. Om niet te vergeten. 
De Tweede Wereldoorlog heeft grote littekens nagelaten. Niet alleen de stad is erdoor veranderd, ook de geschiedenis van de mensen is erdoor gevormd. (Dagboek)verslagen van ooggetuigen, monumenten en de plekken in de omgeving herinneren aan de gebeurtenissen tijdens de oorlog.

Groep 8. Voltooid verleden tijd? (sluit aan bij beide rode draden) 
De leerjaren op de basisschool zitten erop. Een nieuwe tijd wacht. Wat hebben de leerlingen in de afgelopen jaren geleerd over zichzelf en hun omgeving. Welke herinneringen, beelden hebben ze bewaard? Welke zullen ze koesteren? 

Spellen

Hoe maak je een verzameling?

  • Groep 2: Leerlingen ordenen en sorteren voorwerpen op basis van vorm en kleur.
  • Groep 4: Leerlingen stellen hun eigen verzameling samen.
  • Groep 6: Leerlingen leggen verbanden tussen voorwerpen en afbeeldingen.
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen