Ben ik dit?
Voltooid verleden tijd - Jaar 8

Omschrijving

De afgelopen jaren hebben de leerlingen een Reis in de Tijd gemaakt. In deze les kiezen en presenteren ze hun meest waardevolle momenten. 

Leerlingen reflecteren op de afgelopen jaren op de basisschool en in het bijzonder op de activiteiten binnen Reizen in de Tijd. 

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Klaarzetten materialen. Per leerling: PowerPoint Voltooid Verleden Tijd les 1 en Stappenplan lijst maken. Materialen voor de lijst staan in stappenplan lijst maken.

  • 10 min. Kringgesprek

    In de afgelopen jaren hebben de leerlingen verschillende projecten gedaan in de digitale leerlijn Reizen in de Tijd. Ze hebben verschillende thema’s van de leerlijn in lessen in de klas verkend, onderzocht en uitgediept. Met games hebben ze zich verder in een onderwerp verdiept of het pas geleerde toegepast. Ze hebben erfgoed bekeken binnen instellingen of in de klas en aansluitend op de thema’s een kunstles gekregen. Kortom, ze hebben in de afgelopen jaren een reis in de tijd gemaakt. Wat herinneren ze zich nog goed? Waren er activiteiten bij die een bijzondere indruk hebben gemaakt? Wat hebben ze geleerd over hun omgeving? En wat over hunzelf? 

  • 45 min. Zelfstandig presentatie maken

    De leerlingen gaan aan de slag met hun eigen portfolio. De opdracht is om uit ieder leerjaar een weerslag te halen van een activiteit. Bijvoorbeeld: foto’s; werkbladen; spellen; opdrachten; presentaties. Dit plaatsen ze in PowerPoint Voltooid Verleden Tijd les 1. Als PowerPoint een nieuw programma is kunnen ze eerst de instructievideo bekijken. Als de leerlingen niet alle thema’s hebben gedaan, is het mogelijk de dia te verwijderen van dat thema. Welke herinnering willen ze niet vergeten?

    Nadat ze de presentatie hebben gemaakt, kiezen ze uit de afbeeldingen één favoriet. Deze printen ze uit en plakken ze op. Als ze hiermee klaar zijn, maken ze er een lijst omheen. Want een lijst toont dat iets waardevol is. Bovendien beschermt de lijst het werkstuk. Laat ze nadat de lijst klaar is, de lijst versieren. Dit doen ze met mooi decoratief papier of papier uit een tijdschrift. Kies kleuren of plaatjes die passen bij het onderwerp in de lijst. Als de lijst klaar en droog is, bevestigen de leerlingen met schildersplakband het werkstuk aan de achterzijde van de lijst.

    Als de ingelijste werkstukken klaar zijn, richten de leerlingen een tentoonstelling in en presenteren de leerlingen hun favoriete herinnering op een daartoe bestemde plek in de klas of op school.

  • 20 min. Presenteren

    Geef de leerlingen de mogelijkheid hun presentatie aan de klasgenoten te laten zien. En bespreek de presentaties daarna.
    Komen de herinnering overeen met dat wat een ander zich ervan herinnert? Waardoor vonden de leerlingen een bepaalde activiteit bijzonder en geldt dat voor meerdere leerlingen of is dit juist een individuele beleving?

  • Na de les

    Bewaar de resultaten van de leerlingen. 

Wat heb je nodig?
Computers met internet
Decoratief papier, tijdschriften, verf, ecoline, et cetera
Schildersplakband
Lijm
Voltooid verleden tijd les 1
Stappenplan lijst maken
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen