Home Om niet te vergeten...
Vrijheid en herdenken
Vrijheid en herdenken
Om niet te vergeten... - Jaar 8

Omschrijving

Over een aantal jaar leven er geen mensen meer die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Door te herdenken blijven herinneringen van de oorlog bewaard. De leerlingen verdiepen zich in de manieren waarop we de Tweede Wereldoorlog kunnen herdenken in de eigen omgeving en gaan op zoek naar verschillende soorten monumenten in hun eigen omgeving. Daarna maken ze zelf een maquette van een monument.

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Bekijk de instructiefilmvan de kaartvergelijkingswebsite www.kaart.cc. Zet per tweetal het (digitale) werkblad vrijheid en herdenken klaar. Zet materialen klaar voor hun monumenten.

  • 10 min. Activeren voorkennis

    Start een kort gesprek over herdenken. Herinneren en herdenken heeft veel met elkaar te maken, maar het is niet hetzelfde. Vraag de leerlingen: Wat is jouw oudste herinnering? Wat is 'herdenken' volgens jou? Herdenk jij ook weleens iets? Zo ja, wat dan? Herinneren gaat om dingen die je zelf hebt meegemaakt, waar je herinneringen aan hebt. Herdenken is met eerbied terugdenken aan iets, iemand of een gebeurtenis. Dat kan gaan om iemand in je eigen familie (een foto van een overleden familielid op een mooie plek in huis), maar ook om monumenten, gedenkplaquettes of herdenkingsplechtigheden.

  • 30 min. Samenwerken

    Leerlingen maken in tweetallen (digitaal) het werkblad. Het werkblad kan ook digitaal ingevuld worden, let er wel op dat het eerst wordt opgeslagen voordat leerlingen erin gaan werken. De laatste opdracht is het maken van een maquette van een monument. Dat kan per tweetal of individueel.

  • 60 min. Maquette van monument maken

    Leerlingen hebben hun monument bedacht bij opdracht 4 van het werkblad. Nu schetsen ze hun monument en stellen dit samen met het beschikbare materiaal.

  • 15 min. Nabespreken

    Wat is een monument? Hoe dragen monumenten bij aan herdenken? Wat is voor jou herdenken? Hoe moet dat eruitzien? Welke oorlogsmonumenten staan er in onze eigen omgeving? Welke groep, gebeurtenis of persoon uit jouw eigen omgeving zou ook een monument verdienen? Waarom herdenken we? Hoe draagt herdenken bij aan vrijheid? Hoe zou je het liefst willen herdenken?

  • Na de les

    Sla het digitale werkblad op.

Wat heb je nodig?
Materiaal om te tekenen (papier, potlood, gum etc.)
Materiaal om de maquette te maken.
8-om_niet_te_vergeten-vrijheid_en_herdenken-werkblad-v1.pdf
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen