Home Museumassistent
Wat is een museum?
Wat is een museum?
Museumassistent - Jaar 4

Omschrijving

Wat gebeurt er in een museum? Hoe maak je een tentoonstelling?

De leerlingen onderzoeken de taken van een museum en wat er te zien kan zijn.

Werkvorm en Activiteit
  • 5 min. Kringgesprek

    Kom terug op de les in groep 2. Herinneren de leerlingen zich nog dat ze een tentoonstelling maakten voor de Verzamelman? Wat zagen ze in het museum of in de tentoonstellingsruimte die ze bezochten?

  • 5 min. Video

    Toon de film Het museum van meneer Log. Deze film vertelt wie er in een museum werken en wat daar gebeurt: bewaren, verzamelen, tentoonstellen. En legt de ruimtes die er in een museum zijn uit: entree; tentoonstellingsruimte, depot (archief), winkel. Bespreek de film.

  • 10 min. Mindmap

    Wat is een museum eigenlijk? Inventariseer met de leerlingen welke woorden er horen bij een museum door middel van een woordweb of Mindmap (bijvoorbeeld via www.mindomo.com).

    1.Wat doen ze in een museum? Een museum heeft 4 taken: bewaren, verzamelen, tentoonstellen, uitleggen.

    2.Wat is er in een museum te zien? Wat verzamelt een museum? Inventariseer met de leerlingen in welk museum ze zijn geweest en wat er in die musea te zien is. In Nederland zijn er bijvoorbeeld musea over: geschiedenis (oorlog, gebeurtenissen), kunst (schilderijen, mode, muziek), natuur (diersoorten, menselijk lichaam), techniek (scheep-, lucht- en ruimtevaart). Concludeer: in een museum zijn voorwerpen te zien die bij elkaar horen. Die verzameling heet een collectie = alle spullen die een museum bewaart.
    3.Tip: maak een woordbank. Vraag welke woorden onbekend zijn of moeilijk. Schrijf deze woorden (de onderstreepte woorden) op repen papier en prik die op het wandfries.

    4. Tips bij het maken van een woordweb: Plaats het onderwerp in het midden. Gebruik kleur, tekeningetjes, symbolen, steekwoorden, hoofdletters en kleine letters. Elk woord/plaatje staat op eigen tak, verbind vertakkingen, leg accenten en associeer.

    Maak eventueel foto's van de resultaten en sla deze op. 

  • 5 min. Huiswerk

    Twee voorbeelden van werkwijzen. Kies de manier die voor jouw klas het beste te realiseren is.

    1. Leerlingen hebben vaak een verzameling thuis, bijvoorbeeld supermarktcadeautjes, verhaaltjes, tekeningen, foto’s. Laat ze de spullen meenemen in een schoenendoos en labelen met hun naam zodat ze de eigen spullen aan het eind van het project weer mee naar huis kunnen nemen. Zoek er informatie bij en vraag elkaar wie erover kan vertellen.

    2. Inventariseer in de klas een aantal mogelijke onderwerpen waarover leerlingen meer willen weten. Kies max. 3 onderwerpen. Formeer groepjes van 2-4 leerlingen en geef ze een onderwerp. Samen verzamelen ze informatie en voorwerpen over dit onderwerp. Ze nemen van huis een schoenendoos mee.

Wat heb je nodig?
Video van Meneer Log
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen