Home Museumassistent
Museum in de klas
Museum in de klas
Museumassistent - Jaar 4

Omschrijving

Maak een museum in de klas en organiseer een presentatie voor bezoekers. 

De leerlingen verwoorden wat het verschil is tussen een tentoonstelling en een museum. Ze maken een museum in de klas.

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Klaarzetten materiaal (zie stappenplannen Sjabloneren en Kartondruk), briefkaartpapier (uitnodigingen), A3 tekenpapier (posters).

  • 10 min. Kringgesprek

    1. Wat doen ze in een museum? Een museum heeft 4 taken. Maak een optelsom van woorden. (De optelsom: bewaren + verzamelen + tentoonstellen + uitleggen = museum)

    2. Welke ruimte vind je in een museum? Een plek waar de voorwerpen te zien zijn: een tentoonstellingszaal. Andere plekken zoals een entreeruimte met kassa en garderobe; een bibliotheek; een depot; een kantoorruimte; een café en een museumwinkel.

    3. Wie werkt er in een museum? Directeur, restaurator = repareert de spullen die kapot zijn, conservator = zorgt dat het museum spullen heeft die bij elkaar horen, boekhouder= zorgt dat het duidelijk is wat het museum uitgeeft en verdient, registrator = houdt bij welke spullen er zijn en zorgt ervoor dat de spullen terug te vinden zijn, medewerker techniek = zorgt dat alles goed werkt in het museum zoals het licht en computers, kassamedewerker = vraagt het geld van de bezoekers, schoonmaker, communicatiemedewerker = zorgt dat bezoekers weten wat er gebeurt in het museum, winkelmedewerker, suppoost = let in de tentoonstellingszaal op of alles goed gaat.

    4. Hoe zorg je ervoor dat mensen er iets van opsteken? Door dat wat we weten over de voorwerpen uit te leggen door middel van voorwerpen, tekst, geluid, beeld en licht.

  • 10 min. Kaartjes maken

    Stel voor om in de klas een museum te maken. De tentoonstelling is er al. Wat is er nog meer voor nodig om een museum te zijn? De taken van een museum zijn: bewaren, verzamelen, tentoonstellen en uitleggen. Welke zijn voor het museum in de klas al gedaan? Waarschijnlijk de eerste drie taken. Weten bezoekers wat ze zien? Steken bezoekers er wat van op? Wat wil je dat ze opsteken? De groepjes bekijken hun eigen kast en maken kaartjes met uitleg.

  • 20 min. Mensen uitnodigen en reclame maken

    Hoe zorg je ervoor dat de mensen komen kijken?

    1. Wie willen jullie uitnodigen? Andere klassen en/of ouders?

    2. Hoe maak je reclame? Via een folder, poster, nieuwsbrief, omroepen. De groepjes maken een plan hoe ze reclame gaan maken en mensen gaan uitnodigen. Na akkoord van jou, gaan ze het maken. Ze letten op de volgende punten: laat weten waar het is, voor wie het is en wanneer het is.

    3. Poster: dat kan op verschillende manieren: sjabloneren of kartondruk (zie stappenplannen in de gereedschapskist).

    4. Uitnodiging: op een briefkaart schrijven en tekenen ze de informatie.

    5. Folder: via Word op de computer typen ze een tekst.

    6. Hoe ga je de bezoekers ontvangen? Krijgen ze een entreekaartje? Wat te doen met jassen? Is er een ontvangstruimte (een entree) en een garderobe (kapstokken)? Is er een maximum aan bezoekers? Is er een winkel bij het museum? Wat kun je in de museumwinkel in de klas verkopen? Laat de leerlingen een plan maken. Verdeel taken.

  • 20 min. Bezoekers ontvangen

    Ontvang volgens de takenlijst de bezoekers.

  • 10 min. Reflecteren

    Bespreek als de museumklas is geweest, hoe het is gegaan. Waren er genoeg bezoekers of juist te veel? Konden de bezoekers alles goed zien? Konden ze er iets van leren? Wat hebben de leerlingen er zelf van opgestoken? Is het belangrijk dat er musea zijn? Waarom wel of niet?

  • Na de les

    Fotografeer iedere vitrinekast en sla de foto's op. Andere activiteiten die zich lenen voor documenteren: het bezoek aan het museum, de gemaakte werkstukken, de reacties van bezoekers in het museum van de klas.

Wat heb je nodig?
Sjabloon
Kartondruk
Papier
Drukmateriaal
Tekengerei
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen