Home Kunstschatten
Zie jij wat ik zie?
Zie jij wat ik zie?
Kunstschatten - Jaar 7

Omschrijving

In deze les filosoferen de leerlingen over kunst. Ze bekijken een afbeelding van een kunstwerk en vertellen aan elkaar wat ze erover denken.  

De leerlingen formuleren een mening en beargumenteren deze. Ze ervaren dat er verschillende zienswijzen zijn op hetzelfde onderwerp.

 

 

Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Print Werkblad Het Puttertje voor iedere leerling of zet de afbeelding ‘distelvink’ digitaal klaar (in bijvoorbeeld Paint). Lees de tips over filosoferen in de klas. 

  • 10 min. Kringgesprek

    Start een verkenning over filosoferen. Kijk met de leerlingen naar de afbeelding 'Zie jij wat ik zie?' op het digibord. De leerlingen beantwoorden op een leeg vel de volgende vragen: Aan welke woorden en emoties denk je als je deze afbeelding ziet? Welke vragen roept de afbeelding bij je op?

    Bespreek de antwoorden. Benadruk dat alle antwoorden goed zijn. In dit gesprek gaat het niet om het goede antwoord maar om te horen welke antwoorden er allemaal op een vraag mogelijk zijn. Er zijn waarschijnlijk veel verschillende associaties en gevoelens. Waarom zijn er zoveel antwoorden mogelijk? Is het mogelijk om samen tot 1 antwoord te komen?

     

  • 15 min. Filosoferen

    Bekijk het kunstwerk Het Puttertje op het digibord. Formuleer eerst samen wat er feitelijk te zien is: De titel van het schilderij is Het Puttertje van Carel Fabritius. Te zien is een vogel: een distelvink (bijnaam puttertje: de vogel werd in de tijd van de schilder zo genoemd omdat het zelfstandig water kon ‘putteren’). Het zit niet in een kooi maar vast aan een ketting. De stijl van het schilderij is realistisch. De schilder heeft weinig felle kleuren gebruikt, behalve in de vleugel (knalgeel). De penseelstreek is goed zichtbaar. De vogel lijkt de kijker recht aan te kijken. 

    Kijk goed naar het schilderij: Wat valt je op? Wat roept het op? Welke gedachten/ gevoelens/ vragen? Is er iets wat je zou willen doen, als je langer naar het kunstwerk kijkt? 

    Vraag door: Ziet of denkt iemand wat anders? Wil je antwoord op de vragen die het oproept? Vind je morgen hetzelfde? Stel je komt van een andere planeet, wat zou je denken als je naar dit werk kijkt?

     

  • 30 min. Zelfstandig werken, tekenopdracht

    Deel het werkblad Het Puttertje uit. Hierop tekenen de leerlingen hoe zij het vogeltje het liefst willen zien, digitaal kan ook.

  • 10 min. Nabespreking

    Bekijk samen de ‘puttertjes’ van de leerlingen. Welke keuze heb je gemaakt? Hoe vond je het om te doen?

  • Na de les

    Sla de resultaten van de leerlingen op. 

reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen