Home De verzamelman
Museum in de klas
Museum in de klas
De verzamelman - Jaar 2

Omschrijving

De Verzamelman voelt zich vast thuis in het klaslokaal. In de klas is een mooie verzameling ontstaan. Op de tafels en op het wandfries is te zien welke verzamelingen de leerlingen hebben gemaakt en wat ze tot nu toe hebben gedaan. Het lijkt wel een museum! Maar wat is een museum zonder bezoekers?

Leerlingen leren wat een museum is: het is een plek waar bezoekers komen kijken naar verzamelingen.


Werkvorm en Activiteit
  • Voor de les

    Sjabloon uitnodiging uitprinten.

  • 5 min. Kringgesprek

    In het klaslokaal zijn nu verschillende verzamelingen te zien. Wat hebben de leerlingen tot nu toe gedaan? Zijn ze trots op wat ze bij elkaar hebben gebracht? Zou het niet leuk zijn, als we – net als in een museum- aan bezoekers onze verzameling laten zien? Hoe zorgen we ervoor dat we bezoekers krijgen? Hoe weten de bezoekers wat het is en van wie? Welke spullen verdienen een bijzondere plaats?

  • 10 min. Uitnodiging maken

    Hoe zorgen we voor bezoekers in ons museum? Een uitnodiging maken: Beslis samen wie jullie uitnodigen. De ouders en / of de andere leerlingen? Hoe ziet een uitnodiging eruit? Wat laat je allemaal weten? Waar en wanneer. Maak samen een uitnodiging. Plak / stempel in het midden verzamelingen van vormen, letters, cijfers. Of fotografeer de tentoonstelling in de klas en plak deze op.

  • 10 min. Spullen benoemen

    Hoe weet je wat het is en van wie? De leerlingen labelen de spullen. Hierop schrijven ze hun eigen naam. Geef samen met de leerlingen de verzamelingen een naam (bijvoorbeeld: bos, winkel, rood, letter). De leerlingen tekenen of schrijven op een kaartje het onderwerp van de verzameling.

  • 10 min. Voorwerpen kiezen

    Welke spullen bewaart een museum? Zijn dat dingen die je vindt/krijgt of kun je zelf iets maken wat in het museum komt? Zijn alle spullen de moeite van het bewaren waard? Of kies je spullen die je speciaal vindt? De leerlingen kiezen of maken iets wat voor hun ‘museumwaarde’ heeft. Wat vind er je zo mooi dat je het op een speciale plek wilt bewaren zodat ook andere mensen het kunnen zien? Maak op de tafel voor het wandfries een plekje voor de allermooiste dingen van de leerlingen.

  • Na de les

    Maak foto’s van de werkstukken en de tentoonstelling en sla ze op. 

Wat heb je nodig?
Uitnodiging
Labels
Blanco kaarten
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen