Home De kroniek van…
Maak je eigen kroniek
Maak je eigen kroniek
De kroniek van… - Jaar 6

Omschrijving

Welke kroniek kun jij schrijven over jezelf? Beschrijf een gebeurtenis uit jouw eigen leven. Welke bronnen vertellen jouw verhaal?

In deze les beschrijven leerlingen een gebeurtenis uit hun eigen leven. Ze verzamelen bronnen om hun eigen kroniek te schrijven. De Leerlingen oefenen verschillende stelvaardigheden. Leerlingen benoemen diverse soorten bronnen en ze verwoorden welke informatie zij met anderen willen delen en welke niet.

Werkvorm en Activiteit
  • Dag 1 Voor de les

    Klaarzetten (digitale) werkbladen per leerling.

  • 5 min. Kringgesprek

    Kom kort terug op de voorgaande activiteiten. De verhalen die de leerlingen hebben gezien, zijn verhalen geconstrueerd uit verschillende bronnen. Welke soorten bronnen ken je? Er is een verschil tussen geschreven en ongeschreven bronnen.

    • Geschreven bronnen zijn bijvoorbeeld kranten; brieven; dagboeken. 
    • Ongeschreven bronnen zijn: gesproken bronnen (bijvoorbeeld interviews); gebouwen, voorwerpen enz.; beeldbronnen (bijvoorbeeld tekeningen, schilderijen, foto's); bewegende beeldbronnen (film, video)

    Ook is er een verschil tussen primaire en secundaire bronnen.

    • Primaire bronnen zijn gemaakt door mensen die er direct bij betrokken zijn geweest (bijvoorbeeld ooggetuigen).
    • Secundaire bronnen komen van mensen die niet direct betrokken zijn geweest. Deze bronnen zijn vaak in een andere tijd gemaakt.
  • 5 min. Instructie

    De leerlingen vertellen een verhaal over zichzelf op het werkblad Maak je eigen kroniek. Ze gebruiken hiervoor 5 bronnen zoals foto’s, dagboek, brieven, voorwerpen, etc. Ze beschrijven dit verhaal en illustreren dat met afbeeldingen of interviewfragmenten van hun bronnen. Let wel: Het is niet de bedoeling dat ze bronnen gaan manipuleren.

    Het verhaal kan gaan over een bijzondere of dagelijkse gebeurtenis op school of thuis. Bijvoorbeeld gevallen van het klimrek, klassenfoto maken, verjaardag vieren, voor het eerst op de fiets, op vakantie. 

    De leerlingen mogen ook met Word werken. Als dat een nieuw programma is voor ze kunnen ze eerst de instructievideo bekijken. 

  • 30 min. Zelfstandig werken / Huiswerk

    Leerlingen werken individueel aan het werkblad. Wellicht hebben ze bronnen vanuit thuis nodig of moeten ze mensen interviewen. Het werkblad kan digitaal ingevuld worden, let er wel op dat het eerst wordt opgeslagen voordat leerlingen er in gaan werken.

  • Dag 2 Voor de les

    Klaarzetten werkbladen (digitaal of geprint).

  • 30 min. Zelfstandig werken / huiswerk

    Leerlingen werken individueel aan het werkblad. Ze gebruiken de door hen verzamelde bronnen.

  • 15 min. Nabespreking

    Bekijk en bespreek samen de werkstukken. Zijn alle bronnen even betrouwbaar? Wanneer vinden ze een bron wel/niet betrouwbaar? Wat vind je ervan als jouw verhaal in een (digitaal) archief is opgeslagen? Is er voor jou onderscheid in welke informatie je met wie wilt delen? Zijn er delen van jouw verhaal die je liever niet heel lang wilt bewaren?

    Je kunt informatie ook op internet zoeken. Wat is er op het internet te vinden over jezelf of mensen die je kent? Wat vind je daarvan? Is die informatie betrouwbaar? Gebruiken ze de sociale media en zo ja, wat delen ze met anderen? Wat kun je wel en wat beter niet delen via internet?

    Sla de werkstukken op. 

     

  • Na de les

    Bewaar de werkbladen van de leerlingen. 

Wat heb je nodig?
Werkblad Maak je eigen kroniek
Computers met internetaansluiting
reizenindetijd.nl gebruikt cookies om deze website te verbeteren. De data uit Google Analytics delen we niet met derden. De data uit Google Analytics bewaren we drie jaar. Klik rechts op accepteren of lees de privacyverklaring van Erfgoed Gelderland die ook van toepassing is op deze website.
Accepteren
Cookie instellingen